DTU-bygning 208 er med i konkurransen om Renoverprisen 2025
Fra 131 nominerte prosjekter til 18 utvalgte. Renoveringen av DTU-bygning 208 er ett av i alt 18 visjonære renoveringsprosjekter som er valgt ut til Renovation Award 2025-listen.

Renoveringen av bygning 208 på DTU Campus Lyngby er et inspirerende eksempel på hvordan offentlige byggherrer - i stedet for å rive og bygge nytt - kan optimalisere eldre bygninger og skape inspirerende og stimulerende miljøer som støtter menneskers trivsel, kreativitet, samhandling og læring - alt sammen med respekt for vår historie og kulturarv.
Fremtidens læringsmiljø - med respekt for fortiden
Bygning 208 ble oppført i 1967 med tradisjonelle auditorier og laboratoriefasiliteter, og er en av de syv opprinnelige funksjonalistiske spesialbygningene på DTU Campus Lyngby, tegnet av arkitektparet Eva og Nils Koppel.
Men løpende renoveringer og skiftende planløsninger har over tid utvisket bygningens opprinnelige arkitektur. Før renoveringen fremstod bygningen som nedslitt og levde ikke opp til dagens krav og forventninger til et moderne universitetsmiljø.

Under renoveringen har bygningen blitt modernisert med respekt for kjerneverdiene, slik at den i stor grad forblir original, blant annet ved å bevare og gjenbruke de opprinnelige materialene. Samtidig oppfyller bygningen nå dagens forventninger til et læringsmiljø, med fokus på å skape åpenhet med nye rom for læring og studentliv og sikre et sunt inneklima. Bygningen har blitt oppgradert med mer dagslys, mekanisk og naturlig ventilasjon og energisparende tekniske løsninger.
Renoveringen av DTU-bygning 208 fornyer og styrker dermed den danske bygningsarven og gir studenter og lærere et nytt læringsmiljø med toppmoderne undervisnings- og studiefasiliteter som er i tråd med DTUs mål om å være et eliteuniversitet i verdensklasse.
Renoveringsprisen deles ut hvert år med ambisjonen om å gi renovering og transformasjon den synligheten og anerkjennelsen som faget fortjener. Vinneren vil bli kunngjort i september 2025. Les mer om prisen her.









