
Skaper trivsel for elever, lærere og lokalsamfunnet
Gode fysiske rammer på skolerne har en positiv påvirkning for børn, lærere og pædagogers trivsel. Det gælder ikke mindst lydniveauet, hvor en god akustik kan styrke indlæring og mindske koncentrationsbesvær. For at kunne skabe et attraktivt læringsmiljø har vi hos AART inddraget medarbejdere og elever i processen, da vi tegnede et nyt Vrå Børne- og Kulturhus i Hjørring Kommune, hvor læring, trivsel, fællesskab og sammenhængskraft er i fokus.




Effekt
- 79 % av lærere og pedagoger mener at det fysiske miljøet har en positiv innvirkning på deres egen trivsel
Attraktivt læringsmiljø
I prosessen med å skape et attraktivt nytt Vrå barne- og kultursenter har elever, pedagoger og lærere vært involvert i utformingen av fagrom og utprøving av klasseromsinnredning. Dette skapte et eierforhold fra starten av i forbindelse med overtagelsen av det nye bygget og ikke minst en økt fellesskapsfølelse blant de ansatte på senteret.
Det nye Vrå Børne- og Kulturhus byr på lyse og åpne rom med utsikt inn og ut, noe som bidrar til å skape åpenhet til klasserommene og gjør det enkelt og trygt for lærerne å komme i kontakt og kommunisere med hverandre. Rundt om i bygningen er det skapt nisjer som er ideelle for gruppearbeid, refleksjon og sosialt samvær, noe som gir bedre rammer for trivsel for elever og ansatte.


Tall fra den nasjonale trivselsundersøkelsen viser at 4.-9. klasseelevenes tilfredshet med klasserommene på skolen har økt fra 50 % til 77 % i forbindelse med flyttingen til den nye skolen.
Effekt
- 74 % mener at det fysiske miljøet har en positiv innvirkning på elevenes trivsel.



Sammenheng i huset
Vrå barne- og kultursenter består av ett bygg med tilhørende alderstilpassede paviljonger. Midt i bygget ligger hjerterommet som bidrar til å skape en felles identitet og samhørighet. Hjerterommet er en sosial møteplass der hele skolen samles på tvers av klassetrinnene. I det daglige betyr det at samarbeidet på tvers av trinnene oppleves som mer uformelt enn tidligere, og at man hilser og snakker mer med hverandre.
Skolens lærere og pedagoger mener at det er økt samhandling mellom skolens elever på hvert trinn (74 %) og en bedre overgang mellom skole og SFO (73 %).


Et åpent og aktivt hus
Men Vrå barne- og kultursenter er ikke bare for skolens elever og ansatte. Etter skoletid er deler av skolen åpen for publikum, blant annet idrettshallen og biblioteket, som er innlemmet i bygningen. I Hjerterommet arrangeres det arrangementer og konserter, og elevene blir igjen på skolen etter skoletid og venter på fritidsaktiviteter i idrettshallen. Dette skaper en bedre samhørighet mellom skolen og lokalsamfunnet, og Vrå barne- og kultursenter oppleves som et levende bygg.
Det er mange fra ungdomsskolen som blir igjen for å henge, enda flere enn vi hadde forventet. De er også ofte her i helgene fordi det er åpent. Jeg synes det er flott at det er et levende hus.- Sitat fra skoleledelsen

Akustikk som virkemiddel
Ved bruk av lydabsorberende materialer m.m. oppleves akustikken i Vrå barne- og kultursenter som noe av det beste ved skolen. Akustikken er en viktig faktor for å skape et attraktivt læringsmiljø, fordi god akustikk bidrar til fordypning i undervisningen. Men god akustikk har også den effekten at talevolumet automatisk senkes og gires ned, noe som øker trivselen til både elever og skoleansatte. Samtidig muliggjør god akustikk ulike typer undervisning, ettersom det ikke er sjenerende for andre når for eksempel spesielt yngre elever har bevegelse i klasserommet.


Jeg tror det beste, og det er kanskje en liten ting, er lyden. Det er påfallende når man kommer inn i huset at det er så fin lyd, og jeg tror det har stor innvirkning på studentene. Man får lyst til å skru ned…- Lærer
Bak effektcaset
Effektcasen er basert på en evalueringsrapport utført av vårt impact-team i perioden 2021-2023, med innsamling av både kvalitative og kvantitative data. AARTs EffektkompasTM har blitt brukt som et gjennomgående evalueringsverktøy. Datainnsamlingen er supplert med data fra den nasjonale trivselsundersøkelsen som gjennomføres av Barne- og utdanningsdepartementet.
Les evalueringsrapporten her
Vrå Børne- og Kulturhus ble skapt for Hjørring kommune i samarbeid med JAJA Architects, Søren Jensen som rådgivende ingeniør og NCC som entreprenør.
I 2022 ble Vrå Børne- og Kulturhus kåret til Årets skolebygning, og i 2023 vant det Hjørring kommunes arkitekturpris.