Effektcase / Kulturværftet

Styrker Helsingørs omdømme

Med mer enn 750 000 besøkende i året er Kulturværftet en suksess. Ikke bare har det gitt nytt liv til Helsingørs havnefront. Det har også skapt nye muligheter for å utvikle byen fra en verftsby til en kulturby. Det har blitt byens største kulturdestinasjon, og de besøkende genererer en årlig omsetning på 27 800 000 danske kroner i byen - på hoteller, restauranter og i butikker.

Det har definitivt gått i riktig retning. Strategien har vært at folk skal slutte å tenke bare på København og begynne å tenke på oss. Nå vet de at vi er her.
Michael Foch / Leder av Kulturværftet
69 001 Kulturvaerftet 246 H

Styrker byens omdømme


Kulturværftet er i dag Helsingørs mest besøkte kulturinstitusjon, og som midtpunkt i Kulturhavn Kronborg har det styrket byens omdømme som en moderne, kulturbærende by. I dag forbindes Helsingør med kultur blant danskene generelt, og etter København og Roskilde oppfattes byen som Sjællands mest innflytelsesrike kulturby. Også internasjonalt har Kulturværftet bidratt til å styrke Helsingørs omdømme - byen ble kåret til et av verdens vakreste steder av New York Times i 2014.

Kultur 5 mest kendte byer Infographic GB
I dag forbinder 59 prosent av danskene Helsingør med kultur. Det gjør Helsingør til den tredje mest innflytelsesrike kulturbyen på Sjælland.
Kulturværftet har gitt Helsingør en helt ny profil og trekker nye muligheter til byen. Før var det bare for Louisiana, men nå kommer folk helt til Helsingør.
Lokal innbygger- / samfunnsundersøkelse av Kulturværftet utarbeidet i samarbeid med Alexandra-instituttet
MG 0859

På høyde med Europas beste biblioteker

Det er også et av Danmarks mest brukte bibliotek - kun slått av de langt større byene Aarhus, København og Odense. Siden innvielsen har besøkstallet doblet seg, og i 2015 nådde det én million besøkende. Suksessen har også vakt internasjonal interesse, og som ett av bare fire europeiske bibliotek har det fått betegnelsen «eksepsjonelt» - den høyeste vurderingen i Library Ranking Europe.

69 001 Kulturvaerftet 195 H

Nest etter Den Kongelige Opera og Det Kongelige Teater

Med sin ikoniske arkitektur har Kulturværftet tiltrukket seg store kulturbegivenheter som Kronprinsparets Priser og verdens største designpris, Index: Awards. I tillegg kommer TV-programmer som X-Factor på DR. Til sammen har dette gjort Kulturværftet til et av Danmarks mest omtalte kulturhus, med mer enn 13 700 omtaler i danske medier siden åpningen i 2010 - nest etter Den Kongelige Opera og Det Kongelige Teater.

69 001 Kulturvaerftet 246 H

Kilder

VisitDenmark, Turismes økonomiske betydning i Danmark 2014 / Helsingør Dagblad, Helsingør hæver ambitionerne for om flere turister, 2016 / Helsingør Dagblad, Gæsterne strømmer til Kulturværftet, 2016 / TV2, Branding-ekspert: Kongelig prisfest styrker Helsingørs image, 2015 / Infomedia, benchmarking med andre kulturinstitutioner i perioden 2010-2018 / Library Ranking Europe / Helsingør Kommune, Analyse af Kulturområdet 2018 / Alexandra Instituttet, social survey af Kulturværftet 2013

Vil du vite mer?

Johanne Mose Entwistle
Partner / Effektchef / Antropolog
Aarhus
jme@aart.dk
+45 22 50 78 40